جمعه ٢٣ آذر ١٣٩٧
|
فهرست اصلی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
فراخوان مقالات

ثبت نظرات

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3234
 بازدید امروز : 104
 کل بازدید : 3513996
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0/4844
کار (خیر) اندک ، که بر آن مداومت ورزی ، از کار بسیار که از آن خسته شوی ، امیدوار کننده تر است ( حضرت علی علیه السلام )
احکام

پاسخ به 30 سئوال در باره زنان و مردان

۱- روابط زن و مرد نامحرم از طریق پست الکترونیکی
لطفا بفرمایید ارتباط از طریق پست الکترونیکی (ایمیل)در مورد شعر وشاعری و ادبیات و مذهب وسیاست وخانواده وموضوعاتی از این قبیل بین زن ومرد وغیره چه صورتی دارد.
بین نامحرم ها جایز نیست.

 
۲- حکم سلام مرد به زن نامحرم
حکم سلام مرد به زن نامحرم چیست؟آیا سلام کردن دانشجوی پسر به همکلاسی دختر که هر روز همدیگر را می بینند و با هم در یک کلاس شرکت می کنند اشکال دارد؟ سلام استاد مرد به شاگرد دختر چه حکمی دارد؟
در برخی از روایات این کار مکروه شمرده شده است. مخصوصاً اگر زن جوان باشد.


۳- تماس با أجنبیه در وسائل نقلیه عمومی
آیا اگر در وسائط نقلیه عمومی زنی بغل دست انسان بنشیند وبر اثر تنگی جابا بدن اجنبیه تماس بگیرد آیا لازم است برخاسته یا از تاکسی خارج شویم؟
می توانید کیف یا ساک خود را به عنوان حائل بین خودتان بگذارید و لازم نیست از ماشین پیاده شوید.


۴- اشتغال خارج از منزل بانوان
نظر ایشان را در مورد اشتغال خارج از منزل بانوان می خواستم؟اگر از لحاظ شرعی اشکالی ندارد چه شرایطی باید داشته باشد؟و اگر همراه با مراوده در مسائل کاری و همکاری با نامحرم باشد چه حکمی دارد؟
در صورتی که جهات شرعی آن رعایت بشود و خوف انحرافی در کار نباشد و با اجازه همسر باشد مانعی ندارد.


۵- صحبت کردن برای ازدواج از طریق اینترنت
جوان ۲۵ ساله ای هستم که در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل میباشم.در محیط مرکز آموزشی با دختر ۲۴ ساله ای آشنا شدم .با ایشان در مورد ازدواج صحبت کردم . ایشان گفتند تا یکسال قصد ازدواج ندارند وکسانی هستند که او بخواهد با آنها ازدواج کند.ایشان حجاب را خیلی رعایت نمی کنند.من الان دیگر به آن مرکز نمی روم ولی در این فکر هستم که از طریق اینترنت برای ایشان نوشته ها وعکس هایی بفرستم.در صورت توافق اگر ایشان پذیرفت شرط ازدواج را رعایت حجاب ونماز خواندن وغیره قرار می دهم البته با توجیح دقیق ایشان نه به زور.آیا ارتباط اینترنتی با ایشان در چارچوب اسلام وذکر خوبی هایی که در من وجود دارد خلاف موازین اسلامی است(برای متقاعد کردن ایشان) لطفا مرا راهنمایی نمایید.(من علاقه زیادی به اخلاق ایشان وبرخی تفکراتشان پیدا کرده ام)
به مقدار ضرورت و نیاز برای ازدواج می توانید با او صحبت کنید.


۶- بازی و تفریح به صورت مختلط
دانشجویان در اردوهای تفریحی بصورت مختلط(ذکور و اناث)به بازی و تفریحاتی(مثل برف بازی و غیره )می پردازند و این کار را صحیح می دانند. آیا این عمل آنان خالی از اشکال است؟این کارها جائز نیست.


۷- دست زدن به نامحرم
آیا دست زدن به دختر در صورتی که هیچ غرض و منظوری در میان نباشد مشکل دارد یا خیر؟ و یا اینکه اگر بخواهیم با او ازدواج کنیم چطور؟جائز نیست.


۸- شنیدن صدای روضه خوانی بانوان
شغل بعضى از خانمها ذکر توسّل به اهل بیت(علیهم السلام) در مجالس زنانه است، گاهى از اوقات در زمانى که مشغول روضه خوانى هستند مرد و یا بچه هایى که خوب و بد را مى فهمند وارد حیاط آن خانه مى شوند و صداى این خانم را مى شنوند، حکم این قبیل روضه خوانیها چیست؟
در این مورد که نوشته اید، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند.


۹- اشتغال بانوان در ادارات
آیا اشتغال زنان در اداراتى که محلّ مراجعه مردان است جایز است؟
با رعایت شئون اسلامى اشکالى ندارد.


۱۰- شوخی اساتید زن در کلاس
خنده و شوخى استاد خانم در کلاس درس دانشجویان دختر و پسر به منظور رفع کسالت و خستگى و تجدید روحیّه دانشجویان چه حکمى دارد؟
رعایت آداب عفّت در کلاس درس واجب است.


۱۱- معاینه توسط غیر همجنس برای استخدام
آیا معاینه و لمس افراد غیر بیمار در مقام آموزش پزشکى جهت کنترل سلامتى واستخدام و سربازى و... درصورتى که همجنس نباشند جایز است؟
در امورى که براى جامعه ضرورت دارد جایز است.


۱۲- سلام کردن مرد به زن نامحرم
آیا سلام کردن مرد بر زن نامحرم کراهت دارد؟
کراهت ندارد ولى از بعضى از اخبار استفاده مى شود که سلام کردن به زن جوان مکروه است.


۱۳- گفتگو با نامحرم
آیا گفتگو با زن نامحرم به طور کلّى جایز است؟
در صورتى که به طور عادى باشد، مانعى ندارد.


۱۴- ارائه کنفرانس توسط دانشجویان دختر
آیا خواهران دانشجو مى توانند در مورد امور کلاس یا مسائل علمى در میان برادران دانشجو کنفرانس ارائه نمایند؟
هرگاه موازین شرعى در آن رعایت گردد و مفسده خاصّى نداشته باشد مانعى ندارد.


۱۵- مشاغلی که مستلزم لمس نامحرم است

افعال و مشاغلى براى زن و مرد هست که مستلزم نظر لمس بدن دیگرى است مثل دندان پزشکى، زایمان، جراحى و... در این گونه موارد تکلیف چیست؟ و آیا فرقى بین حال ضرورت و غیر آن هست و ملاک ضرورت چیست؟
این گونه امور فقط در صورت ضرورت جایز است و معیار ضرورت تشخیص عرف عام و صالح است.


۱۶- درس خواندن نزد نامحرم
خانمى مى خواهد به تحصیل خود ادامه دهد که بعدها شغل حلالى انتخاب کند ولى فعلا ادامه تحصیل ملازم با این است که با نامحرم رو به رو شود مثلا نزد مرد نامحرم درس بخواند یا این که با مردها در یک کلاس باشند، آیا تحصیل با چنین شرایطى جایز است؟
هرگاه توأم با امر حرامى نگردد مانعى ندارد، مانند خلوت با اجنبى و مفاسد دیگر.


۱۷- گوش دادن به خنده زن نامحرم
گوش دادن به خنده زن نامحرم اگر موجب مفسده نباشد چه حکمى دارد و در صورتى که مفسده داشته باشد چه حکمى دارد؟
در مواردى که مفاسد خاصّى بر آن مترتب نشود مانعى ندارد.


۱۸- تحصیل در بین نامحرمان
گاهى دانشجوى پسرى در بین عدّه اى دانشجوى دختر یا بالعکس درس مى خواند، آیا درس خواندن بدین صورت جایز است؟ با توجّه به این که اگر با این شرایط ادامه تحصیل ندهد متضرّر مى شود مثل این که دیرتر فارغ التحصیل مى شود.
اگر موجب کار حرامى نمى شود اشکالى ندارد ولى سزاوار است که مسؤولین کشورهاى اسلامى برنامه اى براى جدا ساختن مراکز تحصیلى پسران و دختران تنظیم کنند.


۱۹- اختلاط زن و مرد مسلمان برای نمایش
آیا براى نمایش صحنه هاى تاریخى، اختلاط زن و مرد مسلمان که در نقش کفّار بازى مى کنند و همراه با مکالمات مهیّجِ شهوت و عاشقانه است، جایز است؟
بازى کردن در نقش کفّار به منظور اهداف آموزنده مانعى ندارد ولى مکالمات محرّک و شهوت انگیز جایز نیست.


۲۰- تبعیت از دستور استاد برای معاینه نامحرم
تبعیّت از دستور استادى که مقیّد به فرایض شرعى نیست و با وجود دانشجویان دختر به دانشجویان پسر دستور معاینه زنان بیمار را مى دهد چه حکمى دارد؟ البتّه تمرّد از دستور استاد ممکن است در نمره قبولى یا رد او دخالت داشته باشد؟
در این مورد که ضرورت نیست باید به صورت معقولى تمرّد کند مگر این که معاینه زنان براى تکمیل تحصیلات پزشکى لازم باشد (تحصیلاتى که سبب نجات جان زنان مى شود) که در این صورت جایز است.


۲۱- دوختن لباس زنانه توسط آقایان

دوختن لباس زنانه توسط خیاط مرد، چه حکمى دارد؟
در صورتى که مستلزم تماس بدنى و محرّمات دیگرى نشود اشکالى ندارد.


۲۲- خلوت با نامحرم

آیا خلوت با زن نامحرم اگر چه مطمئن باشد مرتکب حرام نمى شود جایز است؟ محدوده خلوت اجنبیّه چیست؟
اگر در مکانى هستند که معمولا هیچ کس رفت و آمد نمى کند، خلوت با زن نامحرم محسوب مى شود و خلوت با اجنبیّه اشکال دارد حتّى اگر فکر مى کنند به حرام نمى افتند.


۲۳- روابط زن و مرد نامحرم در فیلم ها

فیلم هایى ساخته مى شود که زن و مرد نامحرم در آن بازى مى کنند، و به مقتضاى نقش محوّله، با هم شوخى کرده، و به یکدیگر نگاه هاى عاشقانه دارند. بازى کردن آنها در چنین فیلم هایى چه حکمى دارد؟
در صورتى که آداب عفّت اسلامى را رعایت کنند مانعى ندارد.


۲۴- حرف زدن با نامحرم

در کتابی خواندم که از یکی از معصومین (علیهم السلام) نقل شده بود که حرف زدن با نامحرم فقط تا ۵ کلمه آن هم به ضرورت ایراد ندارد؛ آیا این درست است؟حرف زدن در صورتیکه سخنان عادی و معمولی باشد و خوف افتادن در حرام نباشد مانعی ندارد.


۲۵- تنها بودن پزشک و بیمار در اتاق معاینه

در بسیارى از موارد مجبور هستم در اطاق ویزیت براى چند دقیقه با بیمار غیر همجنس تنها باشم، تا به راحتى مشکلات خود را بیان کند. آیا این کار خلوت با اجنبیّه محسوب شده و حرام است؟
چنانچه درب اطاق قفل نباشد، خلوت با اجنبیّه صدق نمى کند.


۲۶- نحوه رابطه زن و مرد در عده طلاق

(بیرون کردن زن در ایام عده طلاق از خانه حرام است)
لطفً بفرمایید رابطه بین این زن و شوهر طلاق گرفته و در زمان عده چگونه باید باشد؟ و در صورتی که در یک خانه قرار است این مدت را زندگی کنند چگونه و چه رابطه ای می توانند با هم داشته باشند؟
در صورتیکه عدّه طلاق رجعی باشد بیرون کردن او جایز نیست و مانند دو محرم می توانند با هم زندگی کنند.


۲۷- تماس دست پرستاران نامحرم به بدن

گیرندگان خون اهدایی معمولاً بانوان هستند که هنگام خون گرفتن انگشتانشان با بازوی شخص اهداء کننده برخورد می کند. آیا در چنین شرایطی اهداء خون جایز است؟
در صورتیکه ضرورتی برای خون دادن باشد و نتوان از پرستار هم جنس استفاده کرد اشکالی ندارد ولی باید در اینگونه موارد از دستکش های طبی استفاده کنند، تااشکالی نداشته باشد.


۲۸- ارتباط با نامحرم از طریق پیامک

smsفرستادن برای نامحرم چه حکمی دارد؟ (از نوع تبریک و..) دادن آن به استاد واقوام چطور؟ فرستادن به شخصی که مزاحم شده برای ادامه ندادن پیام توسط او چطور؟
هرگونه تماس و ارتباط با نامحرم که موجب مفسده شود حرام است و در مورد اقوام و اساتید در صورتیکه جهات شرعیه رعایت شود و سخنان عادی و معمولی باشد اشکالی ندارد.


۲۹- معاشرت و نشست و برخاست با بستگان نامحرم
بنده یک دختر طلبه هستم که برای رعایت کامل تر مسائل شرعی و عمل کردن بر طبق این حدیث شریف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که فرموده اند: «بهترین زنان کسی است که نه مردی او را ببیند و نه او مردی را ببیند» از پوشیه استفاده می کنم و از نشستن بر سر سفره ای که نامحرم سر آن سفره باشد اجتناب می کنم و از معاشرت و نشست و برخاست با نامحرم ها ابا دارم لکن بنده از طرف مردم و اقوام و نزدیکان مورد مواخده واقع می شوم و در نهایت تعجب بعضی ها این عمل من را مخالف شریعت قلمداد می کنند. خواهشمند است که برای واضح شدن این مسئله نظر خود را در خصوص این گونه رفتار به صورت کامل و واضح بیان فرمایید.
کار شما صحیح است که موازین شرعی را رعایت می کنید، البته صحبت با نامحرم مخصوصا بستگان در حدود متعارف و سخنان معمول مانعی ندارد و استفاده از پوشیه هر چند مانعی ندارد ولی پوشاندن صورت و دست ها تا مچ واجب نیست.


۳۰- تفکیک جنسیتی در دانشگاهها

با توجه به انتشار استفتای معظم له که در آن استقبال از طرح تفکیک جنسیتی در کلاسها و دانشگاهها را وظیفه دانشجویان دانسته بودند ، بنده می خواهم دلیل این استفتاء را بدانم ؟
شک نیست که تفکیک جنسی دانشجویان هم به پیشرفت آنان کمک میکند و هم به سلامت اخلاقی آنان .و آنچه درباره تفکیک جنسیت گفته ایم باید توأم با عدالت کامل نسبت به هر دو جنس باشد.

منبع: سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی ( دامت برکاته )


حکم کار کردن زن در خارج خانه         

 

 حکم شرع در مورد کار کردن زن چیست؟ منظور من کار کردن خارج از منزل است (مانند مرد ) آیا جایز است که ز ن هم در تولید ، رشد و توسعه جامعه سهیم باشد؟ یا اینکه محکوم به زندانی شدن در منزل است و نباید جز در چهار دیوار منزل خود کار کند ؟                

حکم کار کردن زن در خارج خانه                         

 ● سوال : حکم شرع در مورد کار کردن زن چیست؟ منظور من کار کردن خارج از منزل است (مانند مرد ) آیا جایز است که ز ن هم در تولید ، رشد و توسعه جامعه سهیم باشد؟ یا اینکه محکوم به زندانی شدن در منزل است و نباید جز در چهار دیوار منزل خود کار کند ؟ بارها شنیده ایم که دین اسلام ، احترام خاصی نسبت به زن دارد قرنها قبل از ادعای غرب در رابطه با حقوق زن ، اسلام حقوق انسانیت را به او ، عطا نموده است . آیا کار کردن که به وسیله آن ا ز تحقیر شخصیت خود و از اینکه آبرویش به کالای تجارتی تبدیل شود که نیاز و ضرورت آن را کم قیمت و ارزان کنند جلو گیری کند ، جزو حقوق او شمرده نمی شود ؟

چرا زن مسلمان هم مانند زن غربی در عرصه زندگی وارد نشود تا صفای شخصیت خود را دریابد و حقوق خود را کسب کند، روی پای خودش بایستد و در ترقی و پیشرفت جامعه خود سهیم گردد ؟

ما می خواهیم حکم و حدود شرعی کار زن مسلمانی را که بدون ضرر و زیان به دین خود ، برای دنیایش کار می کند بدانیم . البته حکمی که ا ز نظریه تند روها و سختگیرانی که می خواهند زن در س نخواند و کار نکند و از خانه خود حتی برای مسجد هم خارج نگردد و همچنین از نظریه کسانی که می خواهند زن را ا زهر قیدی آزاد کرده و او را بی بند و بار بار آورند و چون کالای بی ارزشی در بازار عرضه گردد کاملا" دور باشد . آنچه ما می خواهیم حکم شرعی صحیح و عاری از هر گونه افراط و تفریط است .

▪ جواب: زن همچون مرد ، یک انسان است و همانطور که قرآن بیان می دارد زن از مرد و مرد از زن است .

((بعضکم من بعض )) [ آ ل عمران/ ۱۹۵.]

انسان هم موجود زنده ای است که فکر و عمل جزو سرشت او است و گرنه انسان نیست. خداوند متعال انسان را به خاطر کار کردن آفرید و اصلا" آنها را جز برای اینکه آنان را بیازماید که چه کسی نیکو کار تر است نیا فریده است .

پس زن هم همچون مرد مکلف به کار کردن و به ویژه کارهای نیک است . لذا زن هم مانند مرد بر طبق عمل خودش مستوجب اجر و ثواب از طرف پروردگار است .همانطور که خداوند متعال می فرماید :[ پس خداوند دعاهای ایشان را اجابت کرد و فرمود البته من عمل هیچ کسی از مرد وزن را بی مزد نمی گذارم ] (آ ل عمران / ۱۹۵.)

زیرا همه در نظر خداوند یکسا نند و بعضی بر بعضی دیگر برتری ندارند .

زن در مقابل اعمال نیکش در قیامت جزای نیک ، و در دنیا هم پاداش داده می شود .[هر کسی از مرد وزن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آورد ما او را در زندگی خوش و با سعادت ابدی قرار خوا هیم داد ] ( النحل/ ۹۷.)

باز همانطور که همواره گفته می شود ، زن نصف جامعه انسانی است . از اسلا م بعید است که نصف جامعه خود را نادیده بگیرد و او را به جمود و فلج بکشاند . به طوری که این دسته از زندگی دنیا فقط گیرنده باشد نه بخشنده ، مصرف کننده نعمتهای آن باشد ، اما چیزی را برای آن تولید نکند .

البته نباید فراموش کرد که نخستین و مهم ترین کار زن که درآن هیچگونه شک و تردیدی نیست همانا تربیت و پرورش فرزندان است که خداوند او را از لحاظ جسمی ، روانی و عاطفی برای آن مهیا کرده است و لازم است که هیچ نوع فعالیت مادی و دنیوی دیگری او را از این رسالت مهم باز ندارد ؛ زیرا در این کار بزرگ ( تربیت اولاد ) که آینده امت وابسته به آن است و عظیم ترین ذخائر بشری از آن منبعث می گردد هیچ کسی جای زن را نمی گیرد . خداوند شاعر نیل ، حافظ ابراهیم را بیا مرزد که فرموده است :« مادر مدرسه ای است که اگر او را خوب آماده کنی ، ماتی نیک نهاد را آماده ساخته ای .»

مراقبت و سرپرستی خانه ، سعادتمندی همسر ، و ایجاد یک خانواده خوشبخت ، بر پایه آسایش، آرامش، الفت و مهربانی نمونه هایی از کار ساختن آن مدرسه به شمار می آید . روایت است که رفتار و کردار نیک زن ، با شوهر به عنوان جهاد در راه خدا به حساب می آید . و این بدان معنی نیست که کار زن در خارج از منزل خود ،شرعا" حرام باشد . هیچ کس نمی تواند بدون نص شرعی ای ، که صحت و صراحت آن به اثبات رسیده باشد ، چیزی را حرام گرداند . در حالی که اصل در اشیا و رفتارها و کارهای معمولی ( همانطور که معلوم است ) بر اباحه است .

بر این اساس می توان گفت کار زن در حد ذات خود جایز است و گاهی در صورت نیاز به مطلوب استحبابی و یا وجوبی انتقال می یابد . مانند اینکه زن بی سرپرستی و یا مطلقه ای که فاقد هیچ گونه درامدی است به خاطر اجتناب از مذ لت و گدائی و منت دیگران ، در صورت توانا ئی ، کار کند .

گاهی هم خود خانواده نیازمند کار و کوشش است . مانند تعاون همکاری با شوهر خود ، یا تربیت فرزندان ، یا تربیت برادران و خواهران کوچک خود و یا کمک به پدر کهنسال خود (همچون کار دو دختر حضرت شعیب که در قرآن در سوره قصص داستان آنان را بیان می کند که چگونه به چوپانی گوسفندان پدرشان اقدام می نمودند .

((قالتا لانسقی حتی یصدر الرعا ء و ابونا شیخ کبیر )) [ القصص/ ۲۳.]

آمده است که اسماء دختر ابوبکر (مشهور به ذات النطاقین) شوهر خود ، زبیر ابن عوام را در پرورش و رام کردن در اعمال مربوط به اسبها و خرد کردن هسته های خرما برای شتران آبکش ، کمک و یاری می کرد تا جایی که ایشان از باغ بسیار دور شوهرش از مدینه ، هسته های خرما را بر روی سر حمل می نمود و به شهر می آورد .

گاهی جامعه خود نیاز مبرم به کار زن پیدا میکند . مانند طبابت و پرستاری زنان، آموزش دختران و کارهای دیگر که مخصوص زنان هستند . پس بهتر است ( در صورت کار خارج از منزل به هر علتی که باشد ) با زنان رابطه کاری داشته باشد تا مردان .

پذیرش مرد در همکاری با زن در بعضی حالات به خاطر ضرورت است و باید به مقدار آن ضرورت از آن استفاده گردد و نباید به عنوان یک قانون ثابت قلمداد شود . اگر چه کار زن را در خارج از منزل روا و مجاز دانسته ایم ، اما واجب است که آن اجازه مقید به چند شرط باشد از جمله :

۱) باید آن کاری که زن انجام می دهد ، ذاتا" خود مشروع باشد . یعنی فی نفسه حرام و یا منجر به ارتکاب حرام نگردد . مانند خدمت کردن به یک مرد مجرد ، یا کار منشی گری مخصوص ،برای مدیرانی که حرفه اش خلوت با مدیر را اقتضا نماید ، یا رقاصه ای که موجب تحریک شهوات و غرائز دنیوی گردد ، یا گارسون ... رستوران که برای مهمانان ساقی شراب باشد . در حالی که رسول خدا (ص) ساقی ، حامل و فروشنده آن را لعنت کرده است ، یا میهمان دار هواپیما باشد که به حکم وظیفه شغلی مسکرات را به مسافران تقدیم نماید و یا کار در سفرهای طولانی بدون محرم که مجبور شود در شهرها و کشورهای تنها و غریب بماند و امثال این نوع کارها ی دیگر که اسلام آنها را مخصوصا" نسبت به زنان و یا بر زنان و مردان به طور عموم حرام کرده است .

۲) زن باید هنگام خارج شدن از منزل در لباس ، راه رفتن ، سخن گفتن و حرکات دیگر آداب یک زن مسلمان را رعایت کند .(( به زنان با ایمان بگو : دیدگان خود را از هر نامحرمی فرو ببندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا" ار آن پیداست .))[النور/۳۱.]

(( و پاهای خود را به گونه ای به زمین نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می دارند معلوم گردد .)) [ النور /۳۱]

۳) کار زن نباید موجب ترک و یا اهمال در وظایف مهم دیگر او گردد مانند وظایف او در قبال همسر و فرزندانش که وظیفه نخستین و کار اصلی او شمرده می شود .

 

 

سایت های مرتبط
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد