جمعه ٢٩ دی ١٣٩٦
|
فهرست اصلی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
[فراموشی کلمه عبور]
فراخوان مقالات

ثبت نظرات

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1690
 بازدید امروز : 210
 کل بازدید : 3349047
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/3438
کار (خیر) اندک ، که بر آن مداومت ورزی ، از کار بسیار که از آن خسته شوی ، امیدوار کننده تر است ( حضرت علی علیه السلام )
فرزانه خانلرخاني

سن: 37
متولد: تهران‏
تحصيلات: فوق ليسانس باستان‌شناسي‏
سوابق کاري:‏
*
کارشناس سازمان ميراث فرهنگي به مدت 4 سال
محصولات: انواع ظروف و آثار هنريشيشه‌اي


شيوه آشناييبا اين هنر و فعاليت در اين زمينه
‏"يکي از هنرهاي باستاني که مورد توجه هم هستشيشه و آثار هنري شيشه‌اي است. در طول دوران تحصيل در رشته باستان‌شناسي با اين هنرآشنا شدم. در اثر علاقه‌اي که به اين هنر پيدا کرده بودم رفت و آمد زيادي به موزهآبگينه پيدا کردم. حاصل اين رفت و آمدها به موزه آبگينه آشنايي با استاد سعيد گلکارتهراني, رييس موزه آبگينه و يکي از افراد تاثيرگذار و بزرگ در زمينه طراحي شيشه, وراهيابي به کارگاه ايشان بود. من و برادرم در کنار استاد اين هنر را آموخته و شروعبه کار, توليد و صادرات آثار هنري شيشه‌اي کرديم. محصولات ما به اروپا و آمريکاصادر مي‌شد. در اين مدت من به طور تخصصي بر روي کاشي‌هاي شيشه‌اي کارکردم."‏


همکاري در قالب کار گروهي


‏"ما يک گروه هنرمند به سرپرستي استادگلکار هستيم که محصولات را به کمک يکديگر توليد و از طريق سه گالري به فروشمي‌رسانيم. گالري حميد در واقع يکي از سه گالري بوده و شعبه‌اي اصلي گالري 30 تيراست. گالري سوم در خيابان ميرداماد قرار دارد. در واقع کار شيشه يک کار گروهي است وکسي به تنهايي نمي‌تواند آن را انجام دهد. براي توليد يک محصول کوچک حداقل 6 نفردخيل هستند. من به همراه استاد گلکار عمده کار طراحي را انجام مي‌دهيم و پس از آندر کارگاه استاد با همکاري 20 نفر استادکار و کارگر محصولات توليد مي‌شوند. در يککلمه مي‌توانم بگويم در اين هنر و حرفه مانند بسياري کارهاي ديگر کار گروهي است کهجواب مي‌دهد."‏

يک حادثه ناگوار و سپس ايجاد گالري حميد‏
‏"فوت برادرمضربه بزرگي براي من بود. به مدت يک‌ سال کار شيشه را کنار گذاشتم, اما بعد تصميمگرفتم کاري که برادرم قصد داشت انجام دهد را با اتمام برسانم. گالري حميد را با يادو نام برادرم و به کمک سرمايه اوليه‌اي که پدرم تامين کرد, راه انداختم اما پس ازآن با تلاش, پشتکار و صبر آن را به سودآوري رساندم. در حال حاضر حتي براي محلفعاليتم به پدرم اجاره مي‌دهم, البته رقم آن کمتر از ارزش واقعي نرخ اجارهاست.‏
در گالري حميد من مستقل از گروه هستم. به اين معني که سرمايه را خودمتامين کردم و هزينه‌هايش را شخصا مي‌پردازم و ريسک و سود آن متعلق به خودم است. امامحصولات موجود درگالري حميد توسط گروه هنري به سرپرستي استاد گلکار با همکاري خودمو در کارگاه استاد توليد مي‌شوند.‏

صادرات محصولات به اروپا و آمريکا
حجمعمده‌اي از فروش ما به مشتريان خارجي مربوط است. علت موفقيت ما اقبال کشورهاي ديگربه اين محصولات, استفاده از روش سنتي و خاص در اين هنر است. ما به روش دميدن (فوتي) کار مي‌کنيم. چنين روشي بسيار سخت و توليد محصولات با اين روش طاقت‌فرسا است. اماحاصل کار محصولي منحصر به فرد خواهد بود. در حال حاضر اين روش تنها در سه کشورسوئد, فرانسه و ايتاليا دنبال مي‌شود و محصولات تهيه شده در اين کشورها بسيار گرانهستند. البته اصل اين روش ريشه در تاريخ ايران دارد و با مهاجرت برخي هنرمندانايراني به اروپا در طول جنگ‌هاي صليبي اين هنر به اروپا نيز راه مي‌يابد. در هرصورت وقتي کالاهاي ما با کيفيت قابل قبول و قيمت به مراتب کمتر از محصول اروپايي بهآمريکا و اروپا مي‌رود مورد توجه ايشان قرار مي‌گيرد.‏
صادرات ما از طريقواسطه‌ها و به روش صادرات غير مستقيم انجام مي‌شود. به اين صورت که واسطه‌هايي کهخود در اروپا يا آمريکا گالري دارند و يا به مراکز پخش متصل هستند از ما به صورتعمده خريد کرده و محصول را به خارج از کشور صادر مي‌کنند. البته به فکر ايجاد گالريدر کشورهاي خارجي افتاده‌ايم اما در حال حاضر قادر به تامين منابع مالي آننيستيم."‏

مقايسه کيفيت محصولات با رقباي خارجي
به لحاظ طراحي, محصولاتما در حد محصول خارجي و حتي از بعضي جهات بهتر است, اما به لحاظ تکنولوژيک ما درايران با مشکل کوره و مواد اوليه روبه‌رو هستيم که حاصل آن ايجاد حباب و کاهششفافيت در برخي محصولات است.‏
مشکلات کسب و کار
اصولا توليد به هيچ وجهتوسط دولت حمايت نمي‌شود. در هيچ جايي به دليل توليد‌کننده بودن امکاناتي از سويدولت نيافتيم و يا تسهيلاتي را جذب نکرديم. در زمستان به دليل کمبود گاز و نبود نفتکوره 10 روز کارگاه تعطيل شد در حالي‌که حقوق استادکاران و کارگران به طور کاملپرداخت مي‌شد.‏
به دليل سختي کار بسياري از دانشجويان به سمت اين کارنمي‌آيند. کار با کوره‌هايي با دماي بالاي 1200 درجه در کارگاهي 50 کيلومتر دورتراز تهران و مدت زمان طولاني بسياري از افراد را فراري مي‌دهد. اغلب همکاريکارآموزان با ما حتي به يک هفته نمي‌رسد.‏
مشکلات ايمني به دليل کار باحرارت بالا


علت موفقيت از نگاه کارآفرين
‏"پشتکار, استقامت و صبر وحوصله بزرگ‌ترين فاکتورهايي است که بايد در اين کار داشت. اما همه اين فاکتورهاکافي نيستند خلاقيت, خلاقيت و خلاقيت عامل اصلي موفقيت در اين کار است. اصولا يکياز دلايل جذب مردم به اين هنر و برقراري ارتباط با آن استفاده از رنگ, روانشناسيرنگ‌ها و بهره‌گيري از خلاقيت در رنگ‌آميزي کارها است."‏


مشارکتاجتماعي
‏"اين هنر از گذشته تاکنون مورد توجه افراد خاص بوده و هست. اما آرزويمن عمومي‌سازي اين محصول و معرفي آن به عامه مردم است. از نظر من خانم‌هاي ايرانيبه جاي خريد کريستال‌هاي خارجي که بي‌رنگ بوده و انرژي منفي را در خود نگه مي‌دارد, مي‌توانند محصولاتي کاملا رنگي و سرشار از انرژي استفاده کنند.‏
درست است کهاصلي‌ترين دليل انتخاب محل گالري حميد در اختيار داشتن اين مکان بود, اما هدفي کهاز اين موضوع دنبال مي‌کردم اين بود که محصولات خودمان را نه در گالري‌هاي آنچنانيبلکه در يک فضاي کوچک در دل شهر و در ميان مردم عادي عرضه کنيم تا بتوانم فرهنگاستفاده از اين محصولات را بين تمام افراد جا اندازم. در ابتدا خودم هم چندان بهفروش مناسب اين گالري اميد نداشتم اما نتايج فروش در اين گالري من را غافلگير کرد. در حال حاضر هم مشتري محلي دارم و هم مشتري‌هايي که از راه دور به اين‌جا مي‌آيند وخريد مي‌کنند. اين که اين گالري در مرکز شهر و در يک محله سنتي جا افتاد براي منبسيار باارزش است."‏
شيوه برخورد با مشتري
‏"همان‌طور که گفتم يکي از اهدافاصلي ايجاد گالري حميد عمومي‌سازي اين هنر بود. براي همين براي تک‌تک مشتريانم وقتمي‌گذارم. اگر علاقه داشته باشند در مورد شيوه توليد محصولات برايشان توضيح مي‌دهمو عکس‌هاي کارگاه را از روي لپ‌تاپ به ايشان نشان مي‌دهم."‏

آموزش اينهنر
بسيار علاقمندم اين هنر را از طريق آموزش به ديگران گسترش دهم. اما به دليلسخت بودن کار و دوري مسير, تجربه‌هاي آموزش موفق نبوده و بسياري از کارآموزان درهمان هفته اول کار, غيب شدند. در هر صورت اگر افرادي پيدا شوند که ضمن داشتن علاقه, پشتکار و صبر لازم را داشته باشند, با کمال ميل آموزش ايشان را بر عهدهمي‌گيرم.‏
فرصت‌هاي توسعه‌اي و کارآفريني در اين حوزه
به دليل تازه بودن اينهنر/صنعت براي بسياري از مردم, هنوز زنجيره توليد, عرضه و استفاده از اين هنر/صنعتشکل نگرفته است لذا به غير از توليد و حتي سودآورتر از آن فرصت‌هايي براي کارآفرينيدر اين هنر وجود دارد که علاقه‌مندان مي‌توانند در اين حوزه‌ها وارد شده و ضمنمنتفع شدن, گامي نيز در جهت عمومي‌سازي و توسعه اين هنر بردارند. از جمله اينفرصت‌ها مي‌توان

به موارد زير اشاره کرد:‏
*
حرکت در جهت ايجاد نياز براي اينهنر از طريق يافتن کاربردهاي جديد براي آن. مانند بهره‌گيري از اين هنر در طراحيدکوراسيون داخلي. دکراتورهاي داخلي مي‌توانند از اين هنر در دکوراسيون‌هاي خوداستفاده کنند و محصولاتي منحصربه‌فرد ايجاد کنند. ما در قسمت توليد قادر هستيم تابسياري از نيازهاي ايشان را براساس سفارششان تامين کنيم.‏
*
فروش اينترنتيمحصولات که هم مي‌تواند مشتريان داخلي را متنبع سازد و هم مشتريان خارجي را پاسخگوباشد.‏
وضعيت رقابت در اين حوزه
حدود 6, 7 کارگاه در زمينه شيشه در ايرانفعال هستند اما متاسفانه به اکثر آنها نمي‌توان نام رقيب داد چرا که آنها بيش از آنکه يک رقيب باشند به دنبال تقليد هستند. "همان‌طور که پيشتر توضيح دادم کليد حياتيموفقيت در اين کار خلاقيت است. خلاقيت بيشترين تاثير خود را در زمان طراحي محصولنشان مي‌دهد. خيلي از مواقع کاري که ما توليد مي‌کنيم تک است و دومي از آن توليدنمي‌شود.‏


پيش‌نيازهاي گام نهادن در اين عرصه
*
پشتکار و استقامت (چيزي کهمتاسفانه امروزه در جوانان ايراني کم ديده مي‌شود).
*
صبر و حوصله. يک محصولتوليدي سه روز طول مي‌کشد تا از کوره بيرون آمده خنک شود و فرم و رنگ نهايي خود رانشان دهد. بسياري از محصولات در اين مرحله و پس از توليد يا به عنوان جنس دست دوم‏و سوم به برخي واسطه‌ها فروخته مي‌شوند و يا دوباره جهت ذوب مجدد به کوره برمي‌گردند.‏
*
تحصيلات در زمينه هنر, آشنايي با فرم, روانشناسي رنگ‌ها, قالب‌سازي, زيبايي شناسي و ... به کارآفرين ديد و قدرت مي‌دهد. شايد تفاوت عمدهميان ما و رقبايمان که به تفاوت در خلاقيت منجر شده است, کمبود دانش در ميان ايشانباشد. رقباي ما تجربه دارند و توليد محصول را مي‌دانند اما در زمينه طراحي ضعفدارند.‏


*
و باز هم خلاقيت, خلاقيت و خلاقيت
برخي حقايق کسب و کار موردمطالعه
o
جزيي از يک کسب و کار چند صد ميليوني است.
o
قيمت‌گذاري در آن براساس محاسبه قيمت تمام شده و اضافه کردن درصدي سود به آن است.‏
o
صادرات سهمعمده‌اي از فروش در اين کسب و کار را دارد.

برنامه‌هاي آينده


‏"هر چه پيشآيد خوش آيد. دوست دارم کارم را توسعه بدهم اما دست تنها هستم. توان من در همين حداست و براي گسترش فعاليت نياز به کمک دارم. در حال حاضر در بخش طراحي و توليدمحصولات شرکت دارم, گالري حميد را اداره مي‌کنم و در سه دانشگاه بين‌المللي قزوين, سوره و دانشگاه آزاد تهران مرکز تاريخ هنر تدريس مي‌کنم. در هفته سه روز راس ساعت 6صبح در کارگاه حضور دارم, کارگاهي که 50 کيلومتر با تهران فاصله دارد و سه روزباقي‌مانده را به تدريس و حضور در محل گالري مشغولم.‏


چه چيزي اينهنرمند کارآفرين و گالري‌اش را از ساير رقبايش متمايز مي‌سازد:‏
*
داشتنتحصيلات
*
داشتن خلاقيت و توليد محصولات منحصربه‌فرد
*
همکاري و آموختن راجعبه هنر/صنعت مورد نظر و نزديکي با افراد برجسته اين هنر/صنعت
*
داشتن روحيه کارگروهي و توانايي ادغام شدن با يک گروه کاري
*
پشتکار و صبر
*
استفاده ازمنابع خانوادگي براي راه‌اندازي کسب و کار
*
برخورد مناسب همراه با عرضه اطلاعاتبه مشتريان
*
تلاش جهت عمومي‌سازي اين هنر و نه فقط پرداختن به سود
*
تخصص‌گرايي؛ وي در مورد طراحي کاشي‌هاي شيشه‌اي متخصص شده و مابقي کار را به سايرافراد گروه سپرده است
.

 

سایت های مرتبط
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد