چهارشنبه ٢١ آذر ١٣٩٧
|
فهرست اصلی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
فراخوان مقالات

ثبت نظرات

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2605
 بازدید امروز : 38
 کل بازدید : 3512627
 بازدیدکنندگان آنلاين : 14
 زمان بازدید : 0/3281
کار (خیر) اندک ، که بر آن مداومت ورزی ، از کار بسیار که از آن خسته شوی ، امیدوار کننده تر است ( حضرت علی علیه السلام )
گرافیک در بسته بندی


گرافیک در بسته بندی


به گزارش سایت خبری رسم ، مقاله زیر درباره بسته بندی، چندی پیش در یکی از سایت‌های معتبر منتشر شد. این مقاله را امیر حسین شفقی زاده نوشته که بخش‌هایی از آن پیش روی شماست:

 

بسته بندى چهره كالاست. در یک تقسیم‌بندى كلى، سه سطح اصلى مى‌توان براى هر كالا در نظر گرفت. اول خود كالا كه خدمات مشكل‌گشا یا فواید اساسى آن را هنگام خرید انتظار دارند. شالوده كالا پاسخ به این پرسش است كه خریدار واقعا چه چیز را مى‌خرد؟ در سطح بعدى طراحان كالا بر مبناى شالوده كالا، یک كالاى واقعى را به وجود مى‌آورند كه بسته بندى در این سطح قرار مى‌گیرد. بسته بندى به همراه مواردى مثل طرح و نام تجارى و كیفیت به نحوى با هم تركیب مى‌شوند كه ارائه فایده اصلى كالا امكانپذیر باشد. آخرین سطحى كه مورد توجه قرار مى‌گیرد مزایاى اضافى مثل خدمات پس از فروش، تضمین‌ها و نصب و شرایط تحویل است. بسته بندى سبب‌ساز اولین ارتباط مستقیم با مشترى است و تا حد زیادى وظیفه ارائه یک تصویر ذهنى مطلوب از كالا را به عهده دارد. از نظر روانى اولین برخورد و تصویرى كه ما از اشخاص داریم مهمترین تصویر و تعیین‌كننده‌ترین است حتى در یادآورى اشخاص بعد از ۲۰ سال به ذهن ما مى‌آید، این قاعده در مورد كالا هم صادق است.


ویژگى‌هاى بسته بندى مطلوب


بسته بندى به عنوان یكى از ابزارهاى مهم بازاریابى شناخته مى‌شود و شركت‌ها و دولت‌ها براى افزایش توان رقابتى خود در بازارهاى داخلى و خارجى از آن سود مى‌برند. امروزه از بسته بندى فقط براى محافظت از كالا استفاده نمى‌شود، بلكه براى آن نقش‌ها و مسؤولیت‌هاى زیادى قائلند. از جمله اینكه ارزش افزوده ایجاد كند و به خریدار پرستیژ و اطلاعات دهد. باید مشترى را جلب كند، جذابیت داشته باشد، شخصیت و شأن مشترى را حفظ كند و به مصرف‌كننده احترام بگذارد. فرهنگ و ارزش‌ها را در كشور هدف در نظر داشته باشد و از فرهنگى استفاده كند كه براى مردم لذتبخش است. نوع و جنس مواد اولیه از نظر بهداشتى و ایمنى مناسب انتخاب شود و سلامتى در مورد مصرف را تضمین كند.

گفتنى است نباید هزینه بسته بندى آنقدر زیاد باشد كه بهاى فروش كالا را نسبت به كالاهاى مشابه غیرقابل رقابت كند. باید طورى طراحى شود كه دسترسى به كالا راحت و به راحتى قابل حمل باشد، به خود كالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار و كشور مورد نظر باشد.

مواد مصرفى، قابل بازیافت باشد، تولید آشغال نكند و به محیط زیست لطمه نزند. در كشور آلمان مدت‌هاست جنبشى به نام تفكر سبز براى كنترل بسته بندى در برابر آسیب به طبیعت به وجود آمده است.

بسته بندى باید طورى باشد كه قابلیت هدیه دادن را داشته و باشرایط آب و هوایى كشور مورد نظر همگون و هماهنگ باشد، اوزان كشور هدف را در نظر داشته باشد و فرهنگ و سلیقه و عادات خریداران در نظر گرفته شود و با ساختار بازار خرده فروشى سازگارى داشته و سطح درآمد و قدرت خرید مشتریان را در نظر داشته باشد. تركیب صفات ظاهرى بسته تداعى‌كننده مشابهت و تلقین‌كننده كیفیت برتر و رنگ‌آمیزى و اشكال و خطوط و رنگ و طرح مبین خواص كالا باشد. مواد تشكیل‌دهنده كالا را اعلام و مخابره و آنالیز محصول را ذكر و نحوه مصرف را بیان كند. چنانچه خطراتى در مورد مصرف وجود دارد ذكر كند و شرایط نگهدارى و تاریخ مصرف و تاریخ تولید و قیمت و اندازه و حجم وزن و ارتفاع را بنویسد و به راحتى و با كمترین كوششى قابل رؤیت باشد.


طراحى بسته بندى

به طور كلى در بسته بندى محصولات دو جنبه عمده زیر مورد توجه قرار مى‌گیرد: كاربردى بودن و جذابیت. جنبه كاربردى بسته بندى، ناظر بر ویژگى‌هایى مثل حفاظت از محصول، سهولت استفاده از محصول و سهولت جابه جایى محصول است. جذابیت بسته بندى بر زیبایى شكل و رنگ و نوشتار آن دلالت مى‌كند.

طراح باید ابتدا تمام اطلاعات لازم درباره محصول، بازار، رقبا و كارفرما و ... را به دست آورد. این اطلاعات شامل بودجه، زمان لازم براى انجام و اتمام كار و موضوعات فنى و مقررات قانونى و اهداف طراحى و استراتژى بازاریابى و خصوصیات برجسته محصول است كه آن را از بقیه متمایز مى‌كند. طراح با مطالعه نشریات و گزارش‌هاى تخصصى و پرس و جو، از خرده‌فروشى‌ها و ... به جمع‌آورى و تحقیق مى‌پردازد. وى باید بداند چه تعداد جعبه باید تولید شود و ماشین‌هاى موجود در چه شرایطى هستند. بالاترین سرعت مناسب تولید چیست و تناسب آن با تولید سالانه چگونه است؟

طراح بسته بندى باید با توجه به توان اقتصادى مصرف كنندگان، بسته بندى را طراحى كند. براى مثال براى خانواده‌هاى كم درآمد كه وجه اقتصادى مهم است، در نظر گرفتن بسته بندى با سایر خانواده مناسب‌تر است یا با توجه به تغییر الگو و سبک زندگى در بعضى جوامع كه تعداد افراد خانواده كم مى‌شود ارائه بسته بندى‌هایى كه نیاز دو نفر را تأمین كند، مورد استقبال خواهد بود.

طراح حرفه‌اى بسته بندى باید توان تحلیل دقیق خصوصیات فرهنگى كشورها و بازارهاى خرد و كلان را داشته و داراى ویژگى‌هاى خاصى باشد. وى علاوه بر اینكه باید دركى قوى از حجم و فرم داشته و باید گرافیست قابلى نیز باشد و در مورد تكنولوژى تولید و مواد مورد استفاده در صنعت بسته بندى، آگاهى كامل داشته باشد. زیرا این آگاهى باعث ارائه طرح‌هاى عملى و اقتصادى و ابتكارى خواهد شد. در طراحى بسته بندى باید به نكات زیر توجه كرد:

هویتمندى: این اصل به قدرى مهم است كه بیشتر شركت‌ها سال‌ها طرح كالا را ثابت نگه مى‌دارند. چون طرح منحصر به فرد آن از لحاظ نام، مارک تجارى و ویژگى‌هاى طرح موجب تمایز محصول شركت از رقبا مى‌شود و در حافظه بلندمدت مشتریان جاى گرفته مى‌گیرد. از این رو در طراحى اولیه باید دقت لازم را كرد تا بعدها نیاز به تغییر نباشد و خدشه‌اى بر ارتباط بصرى خریداران با محصول وارد نشود.

اجزا و حفاظت و دسترسى: هدف اصلى از تهیه بسته، حفظ و نگهدارى خواص محصولات و دسترسى راحت به محتویات داخل بسته است. به علاوه هر یک از عوامل توزیع و مصرف نیز از بسته بندى انتظاراتى دارند،براى مثال خرده فروشان بسته بندى را نیاز دارند تا به راحتى در معرض دید و نمایش خریداران قرار گیرد و یا در اندازه‌هاى متفاوت باشد تا با قدرت خرید مشتریان گوناگون متناسب باشد. مصرف‌كنندگان نیز نوعى از بسته‌بندى را مى‌پسندند كه به راحتى قابل حمل باشد و به راحتى به محتویات آن دسترسى پیدا كنند.


مقرون به صرفه: هزینه بسته بندى نباید قیمت تمام شده محصول را به حدى بالا ببرد كه تعداد قابل توجهى از مشتریان از خرید محصول منصرف شوند.

طراحى گرافیک بسته بندى: گرافیک بسته بندى به سه موضوع اصلى فرم، رنگ و انتخاب خط مناسب مربوط مى‌شود. طراح در انتخاب این سه موضوع اصلى باید به تفاوت‌هاى فرهنگى بین جوامع و گروههاى مختلف جامعه توجه كند، براى مثال بچه‌ها بیشتر از هر چیز به رنگ توجه مى‌كنند در صورتى كه مردان بیشتر به شكل دقت مى‌كنند.

رنگ: رنگ از دوران باستان مورد توجه و تحقیق بوده است. در عصر حاضر نیز رنگ در فرهنگ‌هاى مختلف داراى مفاهیم گوناگون است. به طوركلى مى‌توان گفت رنگ مشكى در سال‌هاى اخیر به دلیل عمیق بودن و خنثى بودن با اینكه سمبل اندوه است، در بسیارى از بسته بندى‌هاى لوكس مانند عطریات و ... استفاده مى‌شود كه در واقع یک نوع حس اشرافى را القا مى‌كند. رنگ سفید احساس خنكى، معصومیت، صداقت و پاكى را القا كرده و به خصوص وقتى با رنگ آبى بیاید تركیب مناسبى را ارائه مى‌كند. سبز آرام‌ترین رنگ‌هاست و در هیچ جهتى حركت نمى‌كند و سمبل فرهنگ بورژوازى است كه بى‌حركتى را تداعى مى‌كند. در واقع سبز، امید زندگى است و آبى مملو از تفكر و جدیت است. سرخ علامت شادى، نیرو، قدرت مردانگى و تحرک است. هم جدیت و هم وقار و مهربانى را القا مى‌كند و هر چه تیره‌تر مى‌شود، جدى‌تر و عمیق‌تر و جسمانى‌تر مى‌شود و در حالت صورتى رمانتیسم و خجالتى بودن را القا مى‌كند. نارنجى رنگى زنانه است كه زندگى روحانى درونى را القا مى‌كند كه هر چه تاریک‌تر مى‌شود، بشر را بیشتر به سمت بى‌نهایت مى‌خواند. زرد پر سر و صداترین و خیره‌كننده‌ترین و پردوام‌ترین رنگ است و برخلاف آبى عمق را القا نمى‌كند. بنفش اندیشه‌اى متفكر و عرفانى و رازگونه را القا مى نماید.

فرم: اشكال مكعب و چهارگوش به دلیل قابلیت نشان دادن مناسب‌ترین فرم بسته بندى است. همچنین این فرم در قفسه به راحتى كنار هم قرار مى‌گیرند. در طراحى فرم، اندازه نیز از اهمیت بالایى برخوردار است. مثلا شیشه‌هاى كوچک عطر، احساس با ارزش بودن را القا مى‌كند.

طراحى خط: یک طراح بسته بندى باید زوایه دید جامعى نسبت به خط داشته باشد كه توانایى و تجربه چشم‌هایش در تشخیص این موضوع در نشریات و پوسترها و علائم خیابانى ناشى مى‌شود. هر نوع از بسته بندى، نوع خاصى از خطوط را طلب مى‌كند. مثلا در جعبه‌هاى شیرینى و شكلات باید حروف نرم و كشیده استفاده شود تا حالتى باریک و زیبا داشته باشد. در جعبه‌هاى دیسک‌هاى كامپیوتر از حروف محكم استفاده مى‌شود كه دوام را تداعى مى‌كند. در مورد محصولاتى كه خواندن اطلاعات آنها ضرورى است، مثلا داروها، خوانا بودن حروف مهم است و در نهایت براى بچه‌ها انتخاب حروف درشت مطلوب‌تر است.

نتیجه: اهمیت كار روى بسته بندى، بارها و بارها اثبات شده است. در مواردى، بخصوص آنجا كه ارزش افزوده شركت از راه بسته بندى ایجاد مى‌شود، مثل صنایعى كه برپایه مونتاژ شكل مى‌گیرند، به صورت عینى، اثرات بسته بندى قابل رؤیت است. در مواردى پیش آمده كه با به كار بردن شیرینگ براى كالایى كه درشركتى مونتاژ مى‌شده، تقاضا در ماه اول صددرصد افزایش یافته است.


سایت های مرتبط
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد