دوشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٧
|
فهرست اصلی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
فراخوان مقالات

ثبت نظرات

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 6735
 بازدید امروز : 339
 کل بازدید : 3488606
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/4219
کار (خیر) اندک ، که بر آن مداومت ورزی ، از کار بسیار که از آن خسته شوی ، امیدوار کننده تر است ( حضرت علی علیه السلام )
عليرضا اسفندياري

بسمه تعالی


ضمن معرفی، تحصیلات و وضعیت تأهل خود را ذکر کنید:

علیرضا اسفندیاری، فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار، مجرد.


معرق را تعریف کنید:

معرق تعاریف گوناگونی دارد. اما چیزی که فراگیرتر است و در اینجا مد نظر ما می باشد، هنر معرق چوب است. معرق چوب در واقع ایجاد نقش و طرح‏های مختلفی است که از قرار دادن چوب‏ها در کنار یکدیگر ایجاد می‎شود.


معرق در ایران از چه پیشینه ای برخوردار است؟

معرق کاشی در دوره سلجوقیان یعنی در قرن ششم هجری به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. در قرن هشتم هجری، این هنر پیشرفت زیادی کرد و بیشتر در معماری و ساخت بناهای تاریخی کاربرد داشت. قطعا هر کسی نمونه ای از هنر معرق کاشی را در مناطق مختلف ایران به خوبی دیده است.


این هنر رشته بومی و فعال کدام بخش از کشور است؟

نمی شود به راحتی گفت که این هنر بومی کدام منطقه از ایران است و یا اینکه امروزه در کدام منطقه متداول‏تر است. اما چیزی که در کتاب های مربوط به این رشته آورده شده است، هنر معرق در زمان قدیم در شهرهای اصفهان، یزد، کاشان، هرات، سمرقند و تبریز رواج بیشتری داشته است.


برای اشتغال به این هنر، چه آموزش‏هایی باید دید؟

جواب دادن به این سوال کمی سخت است. هنر راه پر پیچ و خمی دارد. و البته بسیار سخت. اما چیزی که مهم است، استعداد، علاقه و تلاش یک فرد است. تا این ها در وجود کسی نباشد، نمی توان برای شروع کاری کرد. اما این هنر هم مثل تمام هنرهای دیگر، یک سری قواعد ابتدایی دارد که باید آنها را فرا گرفت. قواعدی از جمله برش زدن چوب، شناخت چوب ها و موارد دیگر...


مراکز آموزشی ارائه کننده خدمات معرق می بایستی چه ویژگی هایی داشته باشند؟

به نظر من مهم ترین عامل و ابتدایی ترین آن، وجود یک استاد با تجربه و توانمند است. اگر شما تمام امکانات خوبی را در اختیار داشته باشید، اما استاد با تجربه ای در اختیار شما نباشد، کار به جایی نمی برید. از طرفی اگر استاد با تجربه ای داشته باشید، اما این استاد امکان انتقال تجربیات خودش را به هنرجو نداشته باشد، باز هم کار مشکل است. مثال بارز این اتفاق، تجربه ی کاری خود من است. سال ها پیش که وارد رشته ی معرق شدم، حضور استاد گرانقدر، جناب آقای استاد مهران امیر اینانلو دلیل عمده ای بود در پیشرفت و آموزش من.

شاید بهترین امکاناتی که آن روز در اختیار من و دوستانم قرار داشت، حضور استاد دلسوز و با تجربه ای همچون استاد اینانلو بود.


آیا برای اشتغال به این هنر الزاما می بایست موفق به اخد گواهی نامه یا مدرک پایان دوره ای گردید؟

شاید مدرک در هر ضمینه ای به کار بیاید. اما هنر چیز متفاوتی است. هنر در ذات خودش مستقیم با روح انسان رابطه دارد. چیزی نیست که بشود منحصر به یک مدرک باشد. یا وابسطه به آن. این در مورد هنر و خصوصا معرق زیاد صدق نمی کند. لااقل نظر شخصی من این است. یعنی کسی که صرفا مدرکی در این رشته دارد، دلیل بر این نمی شود که در این کار واقعا حر فه ای باشد. اما شما مطمئن باشید کسی که در این کار سالها عمرش را صرف کرده، اگر مدرکی هم نداشته باشد، باز هم در کارش موفق است.

هر چند کاری که به صورت آکادمیک دنبال شود، خوب است. اما شرط اول در هنر، علاقه است. نه مدرک. استعداد و تلاش است. نه عنوان و درجه...


این هنر توسط چه مراکزی حمایت می شود؟

رشته ی معرق در دانشگاه، جزو زیر مجموعه صنایع دستی می باشد. در خارج از دانشگاه هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی این امور است. البته مدارکی هم در این رشته توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای به هنرجویان ارائه می شود.


آیا این هنر امکان جواز تاسیس کارگاه را دارد؟

بله. همان طور که عرض کردم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هر استان به افرادی که مدارک خاصی را در این رشته داشته باشد و از طرفی صلاحیت آنها احراز شود، امکان تاسیس کارگاه را می دهد.


برای پرداختن به معرق به عنوان یک شغل، چه میزان سرمایه مورد نیاز است؟

این یک سوال کلی است. اگر منظور شما راه اندازی یک کارگاه باشد، که با توجه به شرایط زمانی و مکانی متفاوت است. مثلا هزینه راه اندازی یک کارگاه در هر شهر متفاوت است. حتی در هر نقطه از یک شهر، باز هم متفاوت است. حالا شما وسایل و ابزار و مواد مورد نیاز برای شروع این کار را هم باید محاسبه کنید. این که بخواهم به شما عدد و رقم خاصی را بدهم، شاید کمی غیر معقول باشد.


به جز سرمایه چه ابزار و امکاناتی برای انجام کار معرق مورد نیاز است؟

معرق با چوب سر و کار دارد. پس شما بیشتر ابزارهایی که با چوب ارتباط دارند را نیاز دارید. البته می توان با ابزار و وسایل خیلی ارزان و ابتدایی هم کار را شروع کرد. درست مثل دوچرخه سواری... این که شما یک دوچرخه معمولی داشته باشید، یا یک دوچرخه چند میلیونی، تاثیری در نوع یادگیری شما ندارد.

اما چیزی که باعث می شود شما در دوچرخه سواری حرفه ای شوید، نترسیدن از زمین خوردن است.


بازار کار معرق چگونه است؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم، کار در این رشته کمی سخت است. منظورم از کار کردن یعنی تولید و فروش یک اثر است. چون مراکز خاصی برای عرضه ی این هنر وجود ندارد. همین امر موجب می شود که شما برای ارائه آثار هنری خودتان کمی سردرگم باشید.

حالا کسی که برای خودش کارگاه یا مغازه یا آموزشگاهی دارد، جدا از این مسئله است. شاید در واقعیت این امر برای هر کسی مقدور نباشد. که بخواهد مکان مخصوصی را برای ارائه ی آثارش تهیه کنید.

کلا نسبت به این هنر و افرادی که در این عرصه مشغول فعالیت هستند، کم لطفی شده است.


آیا از طریق اشتغال به هنر معرق می توان بیمه شد؟

بله. شما وقتی سوابق و مدارک لازم را در این رشته داشته باشید و به طور حرفه ای در این هنر فعالیت کنید، می توانید از طریق سازمان های مربوطه برای بیمه اقدام کنید.


برای انجام کار معرق چه میزان فضا مورد نیاز است؟

شما به یک میز کار احتیاج دارید. این کمترین فضای مورد نیاز برای معرق کاری است. اما خوب... قعطا هر چقدر فضای بیشتری در اختیار داشته باشید، راحت تر کار می کنید.


آیا معرق اتحادیه دارد؟ معرق کارها بیمه می شوند؟

در مورد اتحادیه باید بگویم خیر. اگر هم باشد من بی خبرم. که بعید می دانم چنین چیزی وجود داشته باشد. در مورد بیمه هم که در سوال قبلی جواب دادم.


آسیب های پرداختن به معرق را بر شمارید:

معرق در مقایسه با هنرهای دیگر، همچون نقاشی و.. کمی خطرناک تر است. این به خاطر کار کردن با اره، چوب و دیگر ابزارها است. اما می شود با رعایت کردن نکات ایمنی و همچنین دقت بیشتر، از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد.


معرق تا چه میزان به نیازهای روحی ـ عاطفی و هیجانی شما پاسخ می دهد؟

شاید برای خیلی ها عجیب به نظر برسد؛ اما من تنها زمانی که آرامش دارم، هنگامی است که مشغول نوشتن هستم و زمانی که مشغول کار معرق. به نظر من صدای بریدن چوب، یکی از آرامش بخش ترین صداهاست! هر چند که برای خیلی ها، این چیزی شبیه دیوانگی است.

اما هر هنرمندی در ذات خودش کمی عاشق است و کمی دیوانه. دیوانه گی از ار لحاظ که از چیزهایی لذت می برد که شاید برای مردم عدای عجیب و غریب به نظر برسد. مثل شنیدن صدای اره... البته باز هم این نظر شخصی من است. لزومی ندارد که همه گیر باشد.


مشوق و الگوی شما برای اشتغال به معرق چه کسی بوده است؟

مشوق اصلی که قطعا پدر و مادرم بوده اند. اگر حمایت های آنها نبود، هرگز در این راه موفق نمی شدم. پدرم به چوب علاقه ی زیادی داشت. این یک علاقه ی ارثی در خاندان اسفندیاری است. بعد از آن واقعا مدیون استاد عزیزم، جناب آقای استاد اینانلو هستم.

حضور در کنار استاد اینانلو، بزرگترین شانس و افتخار زندگی هنری من است. به واقع ایشان برترین استاد در ضمینه هنر معرق هستند. سالها پیش سبک تفکیک رنگ را در هنر معرق به نام خودشان ثبت کرده اند. این سبک تحول بزرگی در هنر معرق ایجاد کرده است.


آیا برترین های معرق را می شناسید؟ از تعدادی از آنها و آثارشان نام  ببرید.

همانطور که گفتم استاد اینانلو که در این رشته بنیانگذار بوده و همواره پیشرو هستند. تابلوهای زیادی از استاد اینانلو در موزه هنرهای معاصر، کاخ موزه ی سعدآباد و دیگر موزه های معتبر ایران است. استاد شهرام امیری عزیز هم در رشته ی معرق فعالیت دارند. البته ایشان در سبک های دیگری هم فعالیت دارند. مانند منبت معرق و منبت. اما دوستان عزیزی دارم که همگی از شاگردان استاد اینانلو بوده اند. هر چند که الان خودشان از بهترین اساتید رشته ی معرق هستند.

دوستان خوبی همچون استاد مرتضی موحدی، تورج رحیمی، امیر مقدم، سرکار خانم هلالی و سرکار خانم استوان. اینها از دوستان عزیز بنده هستند که واقعا در این رشته زحمت کشیده و حرفی برای گفتن دارند. اگر هم اسم کسی جا ماند من را ببخشند.


برای جذب جوانان به این هنر سنتی چه باید کرد؟

واقعا هنر معرق ایران در دنیا جزو برترین هاست. ما باید این هنر را به مردم کشورمان و دیگر کشورها معرفی کنیم. این بهترین کار است برای جذب جوانان کشور خودمان به این رشته.


برای شرکت در نمایشگاه های هنرهای سنتی و دستی چه باید کرد؟

نمایشگاه ها یا به صورت انفراد برگزار می شود یا گروهی. منظورم نمایشگاه هایی است که به صورت شخصی برگزار می شوند. البته هر ساله نمایشگاه هایی هم برگزار می شود که از طرف سازمان میراث فرهنگی و سایر نهاد های متولی این امر است.


برای ورود به این هنر از کجا باید شروع کنیم؟

یک ضرب المثل قدیمی می گوید حتی یک سفر هزار و ششصد کیلومتری هم، با برداشتن اولین قدم آغاز می‏ شود...

برای ورود به این رشته هم باید اولین قدم را برداشت. و البته به نظر من باید کار را زیر نظر یک استاد خوب شروع کرد تا نتیجه مطلوب تری گرفت.


آیا اشتغال در این حوزه کاری برای اعضا خانواده تان جوبات اشتغال زایی را به دنبال داشته است؟

خیر.



سایت های مرتبط
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد